e-Doręczenia Certum:
Twoja skrzynka na elektroniczne listy polecone

e-Doręczenia Certum to elektroniczny odpowiednik listu poleconego. Umożliwia nadawanie przesyłek do podmiotów publicznych, firm oraz osób prywatnych.

Wybierz plan taryfowy, dostosowany do swoich potrzeb:

Plany Taryfowe

e-Doręczenia Certum oferują trzy różne plany, które można dostosować do potrzeb użytkowników:

FREE

4 GB Pojemności

  • darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 0 przesyłek do firm w abonamencie
    MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 1 użytkownik
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Eksport przesyłek na dysk
  • Powiadomienia SMS
  • Czas przechowywania wiadomości na skrzynce wynosi 90 dni
Standard

8 GB Pojemności

  • darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 100 przesyłek do firm
    MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 5 użytkowników
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Eksport przesyłek na dysk
  • Nieograniczony okres przechowywania wiadomości
  • Powiadomienia SMS
Premium

16 GB Pojemności

  • darmowe wysyłki do urzędów administracji publicznej
  • 300 przesyłek do firm
    MOŻLIWOŚĆ DOKUPIENIA KOLEJNYCH PRZESYŁEK
  • 50 użytkowników
  • Możliwość wysyłki do wielu adresatów
  • Eksport przesyłek na dysk
  • Powiadomienia SMS
  • Nieograniczony okres przechowywania wiadomości

Zalety Usługi

e-Doręczenia Certum to nowoczesne rozwiązanie dla firm i osób prywatnych, które chcą efektywnie zarządzać swoją korespondencją elektroniczną. Dzięki różnorodnym planom taryfowym oraz prostemu procesowi zakupu, każdy użytkownik może znaleźć odpowiednią opcję dla siebie.

Możliwość komunikacji z podmiotami publicznymi oraz niepublicznymi.
Spełnienie wymogów prawnych dotyczących posiadania adresu doręczeń elektronicznych (ADE).
Idealne dla sytuacji wymagających wysyłki dokumentów, takich jak:
– Sformalizowane umowy
– Masowe wysyłki faktur
– Wezwania do zapłaty
– Kontakt z administracją publiczną

Masz pytania lub wątpliwości?

Zapoznaj się z naszymi informacjami na stronie: napisz do nas lub zadzwoń.

e-Doręczenia – definicja

Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego to usługa umożliwiającą przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany.

Czym są e-Doręczenia?
  • Przesyłanie listów poleconych w formie elektronicznej.
  • Zmiany w prawie mają wprowadzić postać elektroniczną jako domyślną w komunikacji z administracją.
  • Wiadomości przesyłane z wykorzystaniem doręczenia elektronicznego mają taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
  • Doręczenia elektroniczne mają zastąpić listy polecone. W ramach tej usługi dokumenty, pisma i inne informacje przygotowane w postaci elektronicznej będą bezpiecznie przesyłane od nadawcy do odbiorcy. Usługa zapewni korzystającym z niej stronom pewność dat wysłania, doręczenia i odczytania korespondencji oraz bezpieczeństwo treści.
  • W prasie często porównuje się doręczenia elektroniczne do poczty email. Owszem, istnieje pewne podobieństwo, jednak absolutnie nie są to tożsame usługi. Poczta elektroniczna nie jest tak bezpieczną i zaufaną usługą jak e-Doręczenia oparte o standard eIDAS, zdefiniowany przez Parlament Europejski.
Jakie są terminy obowiązywania?

Zgodnie z harmonogramem określonym w Ustawie o doręczeniach elektronicznych powinny włączyć się do systemu najpóźniej do:

Od kiedy i kogo obowiązują e-Doręczenia?

Harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Obowiązek taki wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Jaki jest skutek prawny e-Doręczęń?

Skutek prawny usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego:

  1. Nie jest kwestionowany skutek prawny danych wysłanych i otrzymanych przy użyciu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego ani ich dopuszczalność jako dowodu w postępowaniu sądowym wyłącznie z tego powodu, że dane te mają postać elektroniczną lub, że nie spełniają wszystkich wymogów kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  2. Dane wysłane i otrzymane przy użyciu kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego korzystają z domniemania integralności danych wysłania tych danych przez zidentyfikowanego nadawcę i otrzymania ich przez zidentyfikowanego adresata oraz dokładności daty i czasu wysłania i otrzymania wskazanych przez kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Jakie usługi przewiduje ustawa w ramach e-Doręczeń?

Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:

  1. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego PURDE – do jej świadczenia obowiązany jest operator wyznaczony, którym jest obecnie Poczta Polska służąca do komunikacji z podmiotami publicznymi.
  2. Publiczna usługa hybrydowa PUH – będzie świadczona przez operatora wyznaczonego, polega na dostarczaniu wiadomości elektronicznej w postaci papierowej do osób, które z różnych względów nie chcą lub nie mogą skorzystać z usługi elektronicznej. W ramach usługi hybrydowej dokument elektroniczny jest przekazywany publicznemu dostawcy usługi e-Doręczeń, który go drukuje i dostarcza w formie papierowej adresatowi. Nadawcą PUH może być tylko podmiot publiczny!
  3. Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego KURDE – będzie świadczona przez krajowych kwalifikowanych dostawców usług zaufania. Kwalifikowani dostawcy będą zobowiązani zapewnić narzędzia umożliwiające jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach usługi. Takie doręczenia elektroniczne będą musiały spełnić konkretne wymogi. Taka usługa ma być świadczona przez co najmniej jednego kwalifikowanego dostawcę usług zaufania, który z dużą pewnością musi zapewnić identyfikację nadawcy oraz adresata, datę i czas wysłania.
Jakie wymogi musi spełnić usługa kwalifikowana?

Kwalifikowana usługa musi spełniać poniższe wymogi:

  1. zapewnia z dużą dozą pewności identyfikację nadawcy,
  2. zapewnia identyfikację adresata przed dostarczeniem danych,
  3. każda zmiana danych niezbędna do celów wysłania lub otrzymania danych jest wyraźnie wskazana nadawcy i adresatowi danych,
  4. data i czas wysłania, otrzymania i wszelkiej zmiany danych są wskazane za pomocą kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu,
  5. wysłanie i otrzymanie danych jest zabezpieczone pieczęcią kwalifikowanego dostawcy usługi doręczenia w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych.
Definicje elementów Rozwiązania

Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:

  • Skrzynka RDE – Skrzynka RDE do obsługi Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) jest komponentem serwerowym umożliwiającym komunikację z Bazą Adresów Elektronicznych (BAE) oraz wysyłkę i odbiór wiadomości realizowanych przez usługę Kwalifikowaną Usługę Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego,
  • Adres do doręczeń elektronicznych (ADE) – Adres do doręczeń elektronicznych jest tworzony tylko przez ministra właściwego ds. informatyzacji,
    • Unikalny adres, jednoznacznie przypisany do adresata/nadawcy,
    • Informacje o nadanym adresie przechowywane są w Bazie Adresów Elektronicznych
    • Do bazy adresów elektronicznych co do zasady wpisuje się jeden adres do doręczeń elektronicznych dla jednego podmiotu,
    • Występują wyjątki dla przedsiębiorców oraz podmiotów takich jak np. (mogą być dodatkowe adresy):
      • adwokaci,
      • notariusze,
      • radcy prawni.
    • Opis techniczny adresu do doręczeń elektronicznych:
      • przykładowy adres: AE:PL-12345-67890-ABCDE-12
      • 3 znaki oznaczające rodzaj identyfikatora oznaczające adres elektroniczny ––”AE: „,
      • 2 znaki kodu kraju zgodnie ze standardem ISO 3166 oznaczające Polskę – „PL”,
      • myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
      • co najmniej 20 znaków właściwego adresu elektronicznego składającego się z następujących grup znaków:
        • 5 znaków cyfr (0-9),
        • myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
        • 5 znaków cyfr (0-9),
        • myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
        • 5 znaków literowych (A-Z tylko wielkie litery),
        • myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
        • 2 znaki cyfr (0-9)

Ostatnie 2 znaki oznaczają sumę kontrolną.

  • Baza Adresów Elektronicznych (BAE) – Baza adresów elektronicznych jest rejestrem publicznym prowadzonym i zarządzanym przez ministra właściwego ds. informatyzacji, w którym gromadzone są adresy do doręczeń elektronicznych. Dostęp do bazy jest wyłącznie dla podmiotów korzystających z usług doręczeń elektronicznych,
  • Usługi zaufania – Pieczęć elektroniczna, kwalifikowany znacznik czasu, walidacja, podpis elektroniczny
Jak wygląda proces e-Doręczeń?

Etapy:

  1. Nadawca identyfikuje się i uwierzytelnia do usługi kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,w której jest zarejestrowany.
  2. Nadawca przekazuje przesyłkę do systemu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  3. Po otrzymaniu przesyłki usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego przygotowuje dowód potwierdzający wysłanie.
  4. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego przekazuje do adresata informację o oczekującej przesyłce do doręczenia oraz wystawia dowód, że przesyłka jest gotowa do odbioru.
  5. Adresat identyfikuje i uwierzytelnia się do usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
  6. Usługa KURDE przekazuje przesyłkę adresatowi oraz wystawia dowód potwierdzający otrzymanie danych.
  7. Dowód otrzymania przesyłki przez adresata jest przekazywany nadawcy.
Dowody wystawiane przez usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego

Zgodnie z normą [ETSI319522-1] usługa wystawia szereg dowodów, które potwierdzają
nie tylko czynność wysłania oraz otrzymania danych, ale także dowody, które pozwalają
na zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich procesów związanych z usługą.
Są to:

  1. Dowód wysłania
  2. Dowód otrzymania
  3. Integralność dowodów
  4. Autentyczność dowodów
  5. Weryfikacja dowodów


Rodzaje dowodów:

  1. Nadanie przesyłki,
  2. Preawizacja,
  3. Przyjęcie / odrzucenie przesyłki,
  4. Przekazywanie przesyłki poza RDE,
  5. Dostarczenie przesyłki,
  6. Przekazywanie przesyłki pomiędzy różnymi usługami RDE.
Jakie są metody weryfikacji tożsamości w procesie tworzenia skrzynki e-Doręczeń?

Utworzenie skrzynki wymaga weryfikacji tożsamości osoby składającej wniosek. Weryfikacja ta może odbyć się, w zależności od wymagań i potrzeb, na dwa różne sposoby:

  1. z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego:
    Osoba składająca wniosek o utworzenie skrzynki w ramach kwalifikowanej usługi rejestrowanego
    doręczenia potwierdza swoją tożsamość poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny zgodny z eIDAS
    Jest to najprostsza i najwygodniejsza opcja utworzenia skrzynki RDE.
  2. z wykorzystaniem weryfikacji osobistej F 2 F (face to face):
    Weryfikacja tożsamości odbywa się podczas tradycyjnego spotkania osobistego, gdzie nasz pracownik na bezpośrednim spotkaniu dokona weryfikacji na podstawie dokumentu
    tożsamości. Obsługujemy ten proces w sposób całkowicie bez papierowy.
Korzyści z wykorzystania Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego

Korzyści z wykorzystania Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego

Korzyści z wykorzystania Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego:

  • wygoda – Korzystanie z interfejsu graficznego usługi jest równie proste jak wysłanie maila. Cała korespondencja dostępna jest w jednym miejscu wraz z dowodami nadania, realizacji i doręczenia,
  • szybkość – Wiadomości wysłane dostępne są online u odbiorcy dzięki czemu znacząco przyspieszy to komunikację zarówno z podmiotami z sektora publicznego jak i prywatnego. Przesyłki będą mogły być wysyłane 24/7 z każdego miejsca,
  • bezpieczeństwo – Wysłanie i otrzymanie danych jest zabezpieczone pieczęcią kwalifikowanego dostawcy usługi doręczenia w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych. Termin wysłania przesyłki będzie równoważny dacie pewnej,
  • oszczędność – Brak konieczności papierowej obsługi oraz niższe koszty wysyłki pojedynczych przesyłek w porównaniu do tradycyjnego listu poleconego/przesyłki kurierskiej,
  • dostępność – Dostęp do usługi możliwy jest 24/7 z wykorzystaniem komputera, smartfona lub tabletu z dostępem do internetu bez względu na miejsce.
  • ekologia – Poczta #paperless – brak papieru oraz redukcja śladu węglowego do minimum.
Jakie usługi przewiduje ustawa w ramach e-Doręczeń?

Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:

  1. Odbieranie przesyłek od podmiotów publicznych, osób prawnych i fizycznych,
  2. Wysyłanie przesyłek do podmiotów publicznych, osób prawnych i fizycznych,
  3. Weryfikacja e-przesyłek i e-dowodów,
  4. Dostęp do skrzynki dla wielu użytkowników,
  5. Możliwość dokupienia pakietów przesyłek,
  6. Powiadomienia SMS,
  7. Ubezpieczenie skrzynki zgodnie z regulacjami dotyczącymi kwalifikowanych dostawców rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
  8. Wsparcie techniczne,
  9. Powiadomienia email,
  10. Możliwość wysyłki do wielu adresatów,
  11. Możliwość importu paczki wiadomości.