Plany Taryfowe
e-Doręczenia Certum oferują trzy różne plany, które można dostosować do potrzeb użytkowników:
FREE
4 GB Pojemności
Standard
8 GB Pojemności
Premium
16 GB Pojemności
Zalety Usługi
e-Doręczenia Certum to nowoczesne rozwiązanie dla firm i osób prywatnych, które chcą efektywnie zarządzać swoją korespondencją elektroniczną. Dzięki różnorodnym planom taryfowym oraz prostemu procesowi zakupu, każdy użytkownik może znaleźć odpowiednią opcję dla siebie.
Możliwość komunikacji z podmiotami publicznymi oraz niepublicznymi.
Spełnienie wymogów prawnych dotyczących posiadania adresu doręczeń elektronicznych (ADE).
Idealne dla sytuacji wymagających wysyłki dokumentów, takich jak:
– Sformalizowane umowy
– Masowe wysyłki faktur
– Wezwania do zapłaty
– Kontakt z administracją publiczną
Masz pytania lub wątpliwości?
Zapoznaj się z naszymi informacjami na stronie: napisz do nas lub zadzwoń.
Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego to usługa umożliwiającą przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany.
- Przesyłanie listów poleconych w formie elektronicznej.
- Zmiany w prawie mają wprowadzić postać elektroniczną jako domyślną w komunikacji z administracją.
- Wiadomości przesyłane z wykorzystaniem doręczenia elektronicznego mają taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
- Doręczenia elektroniczne mają zastąpić listy polecone. W ramach tej usługi dokumenty, pisma i inne informacje przygotowane w postaci elektronicznej będą bezpiecznie przesyłane od nadawcy do odbiorcy. Usługa zapewni korzystającym z niej stronom pewność dat wysłania, doręczenia i odczytania korespondencji oraz bezpieczeństwo treści.
- W prasie często porównuje się doręczenia elektroniczne do poczty email. Owszem, istnieje pewne podobieństwo, jednak absolutnie nie są to tożsame usługi. Poczta elektroniczna nie jest tak bezpieczną i zaufaną usługą jak e-Doręczenia oparte o standard eIDAS, zdefiniowany przez Parlament Europejski.
Zgodnie z harmonogramem określonym w Ustawie o doręczeniach elektronicznych powinny włączyć się do systemu najpóźniej do:
Od kiedy i kogo obowiązują e-Doręczenia?
Harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Obowiązek taki wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.


Skutek prawny usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego:
- Nie jest kwestionowany skutek prawny danych wysłanych i otrzymanych przy użyciu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego ani ich dopuszczalność jako dowodu w postępowaniu sądowym wyłącznie z tego powodu, że dane te mają postać elektroniczną lub, że nie spełniają wszystkich wymogów kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Dane wysłane i otrzymane przy użyciu kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego korzystają z domniemania integralności danych wysłania tych danych przez zidentyfikowanego nadawcę i otrzymania ich przez zidentyfikowanego adresata oraz dokładności daty i czasu wysłania i otrzymania wskazanych przez kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:
- Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego PURDE – do jej świadczenia obowiązany jest operator wyznaczony, którym jest obecnie Poczta Polska służąca do komunikacji z podmiotami publicznymi.
- Publiczna usługa hybrydowa PUH – będzie świadczona przez operatora wyznaczonego, polega na dostarczaniu wiadomości elektronicznej w postaci papierowej do osób, które z różnych względów nie chcą lub nie mogą skorzystać z usługi elektronicznej. W ramach usługi hybrydowej dokument elektroniczny jest przekazywany publicznemu dostawcy usługi e-Doręczeń, który go drukuje i dostarcza w formie papierowej adresatowi. Nadawcą PUH może być tylko podmiot publiczny!
- Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego KURDE – będzie świadczona przez krajowych kwalifikowanych dostawców usług zaufania. Kwalifikowani dostawcy będą zobowiązani zapewnić narzędzia umożliwiające jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach usługi. Takie doręczenia elektroniczne będą musiały spełnić konkretne wymogi. Taka usługa ma być świadczona przez co najmniej jednego kwalifikowanego dostawcę usług zaufania, który z dużą pewnością musi zapewnić identyfikację nadawcy oraz adresata, datę i czas wysłania.
Kwalifikowana usługa musi spełniać poniższe wymogi:
- zapewnia z dużą dozą pewności identyfikację nadawcy,
- zapewnia identyfikację adresata przed dostarczeniem danych,
- każda zmiana danych niezbędna do celów wysłania lub otrzymania danych jest wyraźnie wskazana nadawcy i adresatowi danych,
- data i czas wysłania, otrzymania i wszelkiej zmiany danych są wskazane za pomocą kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu,
- wysłanie i otrzymanie danych jest zabezpieczone pieczęcią kwalifikowanego dostawcy usługi doręczenia w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych.
Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:
- Skrzynka RDE – Skrzynka RDE do obsługi Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) jest komponentem serwerowym umożliwiającym komunikację z Bazą Adresów Elektronicznych (BAE) oraz wysyłkę i odbiór wiadomości realizowanych przez usługę Kwalifikowaną Usługę Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego,
- Adres do doręczeń elektronicznych (ADE) – Adres do doręczeń elektronicznych jest tworzony tylko przez ministra właściwego ds. informatyzacji,
- Unikalny adres, jednoznacznie przypisany do adresata/nadawcy,
- Informacje o nadanym adresie przechowywane są w Bazie Adresów Elektronicznych
- Do bazy adresów elektronicznych co do zasady wpisuje się jeden adres do doręczeń elektronicznych dla jednego podmiotu,
- Występują wyjątki dla przedsiębiorców oraz podmiotów takich jak np. (mogą być dodatkowe adresy):
- adwokaci,
- notariusze,
- radcy prawni.
- Opis techniczny adresu do doręczeń elektronicznych:
- przykładowy adres: AE:PL-12345-67890-ABCDE-12
- 3 znaki oznaczające rodzaj identyfikatora oznaczające adres elektroniczny ––”AE: „,
- 2 znaki kodu kraju zgodnie ze standardem ISO 3166 oznaczające Polskę – „PL”,
- myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
- co najmniej 20 znaków właściwego adresu elektronicznego składającego się z następujących grup znaków:
- 5 znaków cyfr (0-9),
- myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
- 5 znaków cyfr (0-9),
- myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
- 5 znaków literowych (A-Z tylko wielkie litery),
- myślnik „-” kodowany (0x2D (ASCII), U+002D (UTF 8)),
- 2 znaki cyfr (0-9)
Ostatnie 2 znaki oznaczają sumę kontrolną.
- Baza Adresów Elektronicznych (BAE) – Baza adresów elektronicznych jest rejestrem publicznym prowadzonym i zarządzanym przez ministra właściwego ds. informatyzacji, w którym gromadzone są adresy do doręczeń elektronicznych. Dostęp do bazy jest wyłącznie dla podmiotów korzystających z usług doręczeń elektronicznych,
- Usługi zaufania – Pieczęć elektroniczna, kwalifikowany znacznik czasu, walidacja, podpis elektroniczny
Etapy:
- Nadawca identyfikuje się i uwierzytelnia do usługi kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego,w której jest zarejestrowany.
- Nadawca przekazuje przesyłkę do systemu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Po otrzymaniu przesyłki usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego przygotowuje dowód potwierdzający wysłanie.
- Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego przekazuje do adresata informację o oczekującej przesyłce do doręczenia oraz wystawia dowód, że przesyłka jest gotowa do odbioru.
- Adresat identyfikuje i uwierzytelnia się do usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Usługa KURDE przekazuje przesyłkę adresatowi oraz wystawia dowód potwierdzający otrzymanie danych.
- Dowód otrzymania przesyłki przez adresata jest przekazywany nadawcy.
Zgodnie z normą [ETSI319522-1] usługa wystawia szereg dowodów, które potwierdzają
nie tylko czynność wysłania oraz otrzymania danych, ale także dowody, które pozwalają
na zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich procesów związanych z usługą.
Są to:
- Dowód wysłania
- Dowód otrzymania
- Integralność dowodów
- Autentyczność dowodów
- Weryfikacja dowodów
Rodzaje dowodów:
- Nadanie przesyłki,
- Preawizacja,
- Przyjęcie / odrzucenie przesyłki,
- Przekazywanie przesyłki poza RDE,
- Dostarczenie przesyłki,
- Przekazywanie przesyłki pomiędzy różnymi usługami RDE.
Utworzenie skrzynki wymaga weryfikacji tożsamości osoby składającej wniosek. Weryfikacja ta może odbyć się, w zależności od wymagań i potrzeb, na dwa różne sposoby:
- z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego:
Osoba składająca wniosek o utworzenie skrzynki w ramach kwalifikowanej usługi rejestrowanego
doręczenia potwierdza swoją tożsamość poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny zgodny z eIDAS
Jest to najprostsza i najwygodniejsza opcja utworzenia skrzynki RDE. - z wykorzystaniem weryfikacji osobistej F 2 F (face to face):
Weryfikacja tożsamości odbywa się podczas tradycyjnego spotkania osobistego, gdzie nasz pracownik na bezpośrednim spotkaniu dokona weryfikacji na podstawie dokumentu
tożsamości. Obsługujemy ten proces w sposób całkowicie bez papierowy.
Korzyści z wykorzystania Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego
Korzyści z wykorzystania Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego:
- wygoda – Korzystanie z interfejsu graficznego usługi jest równie proste jak wysłanie maila. Cała korespondencja dostępna jest w jednym miejscu wraz z dowodami nadania, realizacji i doręczenia,
- szybkość – Wiadomości wysłane dostępne są online u odbiorcy dzięki czemu znacząco przyspieszy to komunikację zarówno z podmiotami z sektora publicznego jak i prywatnego. Przesyłki będą mogły być wysyłane 24/7 z każdego miejsca,
- bezpieczeństwo – Wysłanie i otrzymanie danych jest zabezpieczone pieczęcią kwalifikowanego dostawcy usługi doręczenia w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych. Termin wysłania przesyłki będzie równoważny dacie pewnej,
- oszczędność – Brak konieczności papierowej obsługi oraz niższe koszty wysyłki pojedynczych przesyłek w porównaniu do tradycyjnego listu poleconego/przesyłki kurierskiej,
- dostępność – Dostęp do usługi możliwy jest 24/7 z wykorzystaniem komputera, smartfona lub tabletu z dostępem do internetu bez względu na miejsce.
- ekologia – Poczta #paperless – brak papieru oraz redukcja śladu węglowego do minimum.
Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:
- Odbieranie przesyłek od podmiotów publicznych, osób prawnych i fizycznych,
- Wysyłanie przesyłek do podmiotów publicznych, osób prawnych i fizycznych,
- Weryfikacja e-przesyłek i e-dowodów,
- Dostęp do skrzynki dla wielu użytkowników,
- Możliwość dokupienia pakietów przesyłek,
- Powiadomienia SMS,
- Ubezpieczenie skrzynki zgodnie z regulacjami dotyczącymi kwalifikowanych dostawców rejestrowanego doręczenia elektronicznego,
- Wsparcie techniczne,
- Powiadomienia email,
- Możliwość wysyłki do wielu adresatów,
- Możliwość importu paczki wiadomości.